SHARE

Ένα από τα πιο πολυπόθητα αυτοκίνητα του κόσμου έχασε πρόσφατα τον οδηγό του, όταν ο δισεκατομμυριούχος της Ατλάντα, Πρέστον Χεν, ο μεγιστάνας των υπαίθριων αγορών και υπέρμαχος των αγώνων, πέθανε σε ηλικία 86 ετών. Χωρίς αμφιβολία η Ferrari 275 GTB / C Speciale του 1964

θα μπορούσε να είναι το πιο σπάνιο κι ιστορικό δείγμα από ένα εμπορικό σήμα που χτίστηκε εδώ και χρόνια. Επιπλέον ίσως αποτελέσει και το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο το σήμα το οποίο μπορεί να σπάσει το φράγμα των 100 εκατομμυρίων δολαρίων, αν βρει το δρόμο του στην πασαρέλα των δημοπρασιών.

Μηχανική αξία

Ουσιαστικά, το 275 GTB σχεδιάστηκε από την Pininfarina, την ιταλική εταιρεία που σχεδιάζει τους σκελετούς μερικών από τα πιο αξιοσέβαστα μοντέλα των Ferrari και Alfa Romeo. Σήμερα, οι συγκεκριμένες εκδόσεις 275 GTB εκτιμώνται πως κοστίζουν περίπου 2,4 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο μερικές εξ αυτών κατασκευάστηκαν για αγώνες γι’ αυτό και μαρκαρίστηκαν με ένα «C» από το «Competizione» και συνοδεύτηκαν από το επίθετο speciale.

Πιο κοντά στις GTO Ferraris που κατέκλυσαν τις ευρωπαϊκές αγωνιστικές περιόδους στις αρχές της δεκαετίας του 1960, οι «speciale» 275 GTB είχαν λεπτότερo πλαίσιο και ήταν ακόμα πιο αθόρυβες αφού η μεταλλική τους κατασκευή έκοβε συνολικά περίπου 300 κιλά. Ο κινητήρας τους ήταν τοποθετημένος πιο χαμηλά από το συνηθισμένο και τα έξι καρμπυρατέρ τους ένα για κάθε κύλινδρο, βοηθούσαν το αυτοκίνητο να φτάνει τους 330 ίππους.

Συναισθηματική αξία

Για να εκτιμήσει κανείς ακόμα περισσότερο ένα αυτοκίνητο χρειάζεται πέρα από την καλή εμφάνιση και τα σωστά μηχανικά χαρακτηριστικά και μια καλή ιστορία να το συνοδεύει. Η Ferrari του Χεν πληροί και αυτή την προϋπόθεση. Το 1965 κέρδισε τις υπόλοιπες της «τάξης» της στις 24 Ώρες του Le Mans.

Για δεκαετίες, ο Henn δεν έδειξε ενδιαφέρον για την πώληση του αυτοκινήτου. Αντίθετα, το παρουσίαζε με υπερηφάνεια στο Swap, την γιγαντιαία υπαίθρια αγορά του όπου φιλοξενεί κι ένα drive-in, στο Φορτ Λόντερντεϊλ της Φλόριντα.

Άλλωστε ένας ελαφρώς εκκεντρικός ιδιοκτήτης ποτέ δεν βλάπτει την αξία ενός αυτοκινήτου, απόδειξη αυτού το αυτοκίνητο της Janis Joplin. Κάπως έτσι και ο Χεν δεν υστερεί στο συγκεκριμένο σημείο. Πέρα από το γεγονός ότι ήταν ένας σπάνιος συλλέκτης και μεγιστάνας ήταν και αξιοσέβαστος οδηγός.

Δέκα χρόνια πριν είχε πάρει μια προσφορά από έναν μεγάλο συλλέκτη Ιαπωνικής καταγωγής ο οποίος ήθελε να αγοράσει το αυτοκίνητό του για περίπου 35 ή 40 εκατομμύρια ευρώ» υπενθυμίζει ο Ron Vogel φίλος του τεθνεώτα. «Νομίζω ότι απάντησε: σταματήστε να μου μιλάτε».

Για την εταιρεία της Ferrari είχε διττό ρόλο: αφιερωμένος πελάτης αλλά και προβοκάτορας. Σύμφωνα με τον Vogel  ο Χεν απέρριψε επανειλημμένα τις προσφορές της Ferrari για να εκθέσει το όχημα στο μουσείο του. Όταν η Fiat Chrysler απέρριψε την προσφορά του να αγοράσει την εξαιρετικά σπάνια LaFerrari Aperta (και επέστρεψε την επιταγή του 1 εκατομμυρίου δολαρίων), ο Χεν μήνυσε την εταιρεία για δυσφήμιση. Είχε μάλιστα δηλώσει σχετικά στο Road & Track: «Δεν είναι για το γ…ο το αυτοκίνητο»

Οικονομική αξία

Ποια είναι όμως η αξία του 275 GTB / C του Χεν και πόσα θα είναι πρόθυμος κάποιος να πληρώσει για την αποκτήσει; Σύμφωνα με τον  Brian Rabold, αντιπρόεδρο αποτιμήσεων για τον όμιλο Hagerty, δεν έχει την ιστορική αγωνιστική σημασία των πολυπόθητων GTOs της Ferrari. Αλλά πρόκειται για ακόμα καλύτερο αυτοκίνητο κι ένα από τα τρία σπανιότερα.

Ο Rabold δήλωσε ότι η speciale του Χεν θα μπορούσε να κινηθεί μεταξύ 50 και 75 εκατομμυρίων δολαρίων. «Παρόλα αυτά θα μπορούσε να υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη» συμπληρώνει. «Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο το συναντά κανείς μια φορά στη ζωή του και είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν πολλοί που εδώ και καιρό έχουν ενδιαφερθεί για το συγκεκριμένο μοντέλο».

Το κατά πόσο το όχημα θα βρει το δρόμο του προς την αγορά παραμένει άγνωστο. Την περιουσία του Χεν θα διαχειριστούν οι νόμιμοι κληρονόμοι του, ωστόσο ο ίδιος πριν αποβιώσει είχε διευκρινίσει πως είχε κάνει ότι ήταν απαραίτητο ώστε η Ferrari του θα παραμείνει στο Swap πολύ καιρό αφότου ο ίδιος θα έχει φύγει.