SHARE

Με αφορμή την προβολή της ταινίας I Am Heath Ledger, ένα ντοκιμαντέρ για έναν πραγματικό καλλιτέχνη που έφυγε τόσο νωρίς (μόλις στα 28 του χρόνια), εκτίμησα για άλλη μια φορά την τέχνη του αυτοσχεδιασμού.

Όταν ο John Rhys-Davies είχε ερωτηθεί στα γυρίσματα των Δύο Πύργων, για μια σκηνή που βασίστηκε σε αυτοσχεδιασμό του ίδιου, είχε απαντήσει οτι η συγκεκριμένη τεχνική είναι κατά 99%… σκουπίδια. Τι γίνεται όμως με το υπόλοιπο 1%;

Τι γίνεται, όταν στούς ηθοποιούς βγαίνει, αυθόρμητα, να κάνουν κάποια πράγματα, τα οποία είναι πολύ καλύτερα από αυτά που τους υποδεικνύει ο σκηνοθέτης ή το σενάριο; 

Τότε αυτό το 1% που μένει, μετατρέπεται αυτόματα σε ταλέντο και τότε, έχουμε (κινηματογραφικά) αξέχαστες στιγμές, τέτοιες που πραγματικά σε πιάνει ρίγος.

Για αυτό και εμείς σήμερα είπαμε να ασχοληθούμε και να θυμηθούμε τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις αυτοσχεδιασμών από ηθοποιούς, σε σκηνές που πέρασαν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας του παγκόσμιου κινηματογράφου.

The Godfather

Ο Vito Corleone (Marlon Brando) δεν είναι απλώς ο επικεφαλής μια παντοδύναμης μαφιόζικης οικογένειας. Αυτό φαίνεται στην σκηνή που διατάζει να ξυλοκοπηθεί ένας άντρας ως αντίποινα για το ξυλοκόπημα της κόρης ενός δικού του. Σε αυτή τη σκηνή, έχει στην αγκαλιά του μια γάτα την οποία χαϊδεύει απαλά. Αυτή η γάτα όμως δεν ήταν μέρος της σκηνής. Φήμες λένε ότι ο Coppola την έδωσε στον Brando λίγο πριν το γύρισμα, αλλά υπάρχουν και αναφορές ότι ο Brando βρήκε την γάτα να περιφέρεται μόνη της στο πλατό και της έκανε μια προσφορά που δεν μπορούσε να αρνηθεί.

Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back

Στην σκηνή όπου ο Han Solo (Harrison Ford) πρόκειται να παγιδευτεί μέσα σε carbonite, η πριγκίπισσα Leia (Carrie Fisher) κάνει ξεκάθαρα τα αισθήματα της για εκείνον, λέγοντας του I love you. Η ορίτζιναλ ατάκα του Ford ήταν “Just remember that, ‘cause I’ll be back”. Αυτό όμως ήξερε οτι δεν θα ταίριαζε στόν χαρακτήρα του Solo. Το I know όχι μόνο δεν ήταν γραμμένο στο σενάριο, αλλά δεν ήξερε ούτε η Carrie Fisher ότι ο Ford θα αυτοσχεδίαζε. Και κάπως έτσι γεννήθηκε η δεύτερη καλύτερη σκηνή της ταινίας (όλοι ξέρουμε ποιά είναι η πρώτη).

Raiders of the Lost Ark

Harrison Ford… συνέχεια με μία από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές στις ταινίες του Indiana Jones. Μετά απο ατελείωτες πρόβες ο Ford έπρεπε να πολεμήσει έναν ξιφομάχο, σε μια μεγάλης διάρκειας σκηνή δράσης. Με τροφική δηλητηρίαση τη προηγούμενη νύχτα, πυρετό και με τον ιδρώτα να τρέχει ασταμάτητα κατά την διάρκεια του γυρίσματος, ο Ford απλά βγάζει το πιστόλι του και πυροβολεί -κυριολεκτικά στην ψύχρα- τον ξιφομάχο, γράφοντας ιστορία… και εμείς γελάμε ακόμα.

Django Unchained

Όταν τραυματίζεται κανείς στο πλατό, συνήθως σταματάει το γύρισμα και καλεί τις Πρώτες Βοήθειες. Όχι όμως ο Leonardo Di Caprio, ο οποίος σε μια έντονη σκηνή όπου σπάει με το χέρι του ένα ποτήρι κατέληξε να κοπεί τόσο πολύ που χρειάστηκε ράμματα… αφού πρώτα γύρισε όλη τη σκηνή, πασάλειψε το αίμα του στην έντρομη φάτσα της Kerry Washington και έκλεισε το πλάνο με το χέρι του να στάζει αίμα.

Taxi Driver

Η περίφημη σκηνή του Ταξιτζή στον καθρέπτη, δεν είχε λόγια. Ο Martin Scorsese του είπε απλώς «κάτσε μπροστά στον καθρέπτη και κάνε ό,τι σου έρθει στο μυαλό». Κάπως έτσι βγήκε μία από τις πιο χαρακτηριστικές ατάκες στην ιστορία του κινηματογράφου, το περιβόητο “Are you talking to me?” Όλη αυτή η σκηνή όπου ο De Niro κάνει διάφορα, είναι ένας αυτοσχεδιασμός του σπουδαίου ηθοποιού με τον Scorsese απλά να βάζει την κάμερα να γράφει.

Silence of the Lambs

To ανατριχιαστικό και διάσημο “ρούφηγμα των χειλιών” του δόκτωρα Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) την ώρα που διηγείται την ιστορία του πώς έφαγε ένα συκώτι με φάβα και ένα καλό Chianti, στην πράκτορα του FBI Clarice Starling (Jodie Foster), δεν βρισκόταν στο αυθεντικό σενάριο. Ήταν κάτι που έκανε ο Hopkins κατά τη διάρκεια της πρόβας, ο Demme αποφάσισε να το κρατήσει, για να φρικάρει την Foster, καθώς και  όλους εμάς.

The Dark Knight

Μία από τις καλύτερες ερμηνείες όλων των εποχών ήταν αυτή του Heath Ledger ως Joker. Η αφοσίωση του ηθοποιού ήταν τόσο μεγάλη, που ο ίδιος αυτοσχεδίασε σε αρκετές σκηνές της ταινίας. Απο την φωνή μέχρι το σαδιστικό γλύψιμο των χειλιών του (το οποίο γινόταν για να μην φύγει το προσθετικό απο την θέση του), ο Ledger έκανε ουκ ολίγες φορές τα… δικά του στη διάρκεια της ταινίας. Φυσικά ο Nolan είχε δώσει εντολή να γράφουν οι κάμερες συνεχώς πάνω στον Ledger, γνωρίζοντας πως ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να κάνει κάτι αυθόρμητο.

Μια δική του μικρή προσθήκη (απο τις πολλές) στην ήδη σκοτεινή ταινία, που μας έκανε την τρίχα κάγκελο και έδειξε για άλλη μια φορά το ταλέντο του, είναι αυτή στο κρατητήριο όπου ξεσπά σε χειροκρότημα, χωρίς κάτι τέτοιο να είναι στο σενάριο.

The Shining

Η Wendy Torrance (Shelley Duval) και ο γιος της Danny (Danny Lloyd) κρύβονται από τον παρανοϊκό Jack Torrance (Jack Nicholson) σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου. Καθώς ο Τζακ αρχίζει να τσεκουρώνει την πόρτα του μπάνιου και κολλάει την φάτσα του στην χαράδρα -μια σκηνή που θα αποθανάτιζε την φάτσα του Jack Nicholson ως την προσωποποίηση της παράνοιας- λέει δυο λέξεις που ήταν γνωστές στην εποχή από τον Ed McMahon στο The Tonight Show starring Johnny Carson – Here’s Johnny!” Η ατάκα, φυσικά, δεν ήταν μέρος του σεναρίου του Kubrick και ήταν αυτοσχεδιασμός του Nicholson.

Midnight Cowboy

Το Midnight Cowboy είναι η μοναδική R-rated ταινία που έχει κερδίσει Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλά κανείς δεν τη θυμάται γι’ αυτό της το επίτευγμα. Θυμόμαστε όμως το ξέσπασμα του Dustin Hoffman σε έναν ταξιτζή που παραλίγο να τον πατήσει. Το περιστατικό συνέβη πραγματικά, με τον Hoffman να μένει in character και να φωνάζει “I’m walking here!!!” στο ταξί και να βαράει το καπό του.

A Clockwork Orange

Στο αριστούργημα του Stanley Kubrick, που βλέπουμε έναν από τους καλύτερους κακούς της ιστορίας του κινηματογράφου, ο χαρακτήρας του Malcolm McDowell, σε μια σκηνή ξεκινά να χορεύει και να τραγουδάει. Το σενάριο δεν περιείχε τίποτα από τα δύο, με τον McDowell μάλιστα να παραδέχεται πως το μοναδικό τραγούδι που του ήρθε στο μυαλό εκείνη τη στιγμή του αυτοσχεδιασμού, να είναι το Singing in the Rain. Του Kubrick φυσικά άρεσε η ιδέα του ηθοποιού και μάλιστα πλήρωσε 10.000 δολάρια για να αποκτήσει τα δικαιώματα του τραγουδιού.

Blade Runner

Η πιο αξιομνημόνευτη φράση στο Blade Runner, το “All those moments will be lost in time like tears in the rain”, ειπώθηκε για πρώτη φορά από τον Rutger Hauer σε ένα table read του σεναρίου πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, ως συμπλήρωμα στα τελευταία λόγια του Batty. Η φράση άρεσε τόσο πολύ στους σεναριογράφους Hampton Fancher και David Peoples, που αποφάσισαν να την κρατήσουν.

Wolf of Wall Street

Το Wolf of Wall Street είχε πολλές αυτοσχεδιασμένες σκηνές, όπως για παράδειγμα το χαστούκι της Margot Robbie στον DiCaprio που πάγωσε την ατμόσφαιρα μέχρι να βάλουν όλοι τα γέλια ή την πέρα για πέρα αληθινή μπουνιά που έφαγε ο Jonah Hill από τον Jon Bernthal, αλλά η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι η στιγμή της σκηνής του μεσημεριανού μεταξύ McConaughey και DiCaprio, και συγκεκριμένα η φάση με τα μουρμουρητά και τους φαινομενικά χορογραφημένους χτύπους στο στήθος των δύο ηθοποιών. Στην πραγματικότητα πρόκειται για το ζέσταμα του McConaughey πριν ξεκινήσει τις σκηνές του, αλλά όταν το είδε ο DiCaprio κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, είχε την ιδέα να το προσαρμόσουν στις σκηνές τους.

Dumb and Dumber

Θυμάστε τον πιο ενοχλητικό ήχο που βγάζει ο Jim Carrey στη ξεκαρδιστική κωμωδία Dumb and Dumber; Για την ακρίβεια ο τρομερός ήχος που βγάζει ο Carrey δεν υπήρχε στο σενάριο της ταινίας, με αποτέλεσμα ο ηθοποιός να πιάνει τελείως απροετοίμαστους τους συμπρωταγωνιστές του με αυτό που είχε στο μυαλό του. Οι αντιδράσεις ήταν ανεκτίμητες και έτσι η σκηνή παρέμεινε στην ταινία.

Reservoir Dogs

Μια σκηνή… δύο ιστορίες.

Στο κλασικό φιλμ του Quentin Tarantino, ο Michael Madsen υποδύεται τον Mr Blonde, ο οποίος σε μια σκηνή έχει δέσει σε μια καρέκλα έναν αστυνομικό και τον βασανίζει. Κάποια στιγμή του κόβει με μία φαλτσέτα το αυτί και στη συνέχεια βάζει κοντά στο στόμα του το ματωμένο όργανο και λέει την ατάκα «Hey, what’s going on? You hear that?», που δεν υπήρχε στο σενάριο, με τον Tarantino να μην μπορεί να αφήσει απ’ έξω την τρομερή ατάκα του Madsen. Δεν μπορούσε όμως να αφήσει εξω απο το μοντάζ, ούτε και τον χορό του Madsen -στο Stuck in the middle with you– που έγινε την ίδια μέρα των γυρισμάτων, χωρίς ο Madsen να γνωρίζει το τραγούδι, αλλά να χορεύει εντελώς αυθόρμητα.