SHARE

Τα ή τα Βραβεία Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (Academy Awards) που είναι και η επίσημη ονομασία τους είναι – όπως όλοι ξέρουμε – κινηματογραφικά βραβεία με παγκόσμια προβολή καί αίγλη.Αλλά το ερώτημα είναι άλλο τελικά. Αυτή η βιομηχανία πόσο κοστολογεί ένα …σε εισπράξεις;

Και τα εννέα φιλμ που ανακοινώθηκαν ως υποψήφια για καλύτερης ταινίας λατρεύτηκαν από τους κριτικούς, αλλά δεν κατάφεραν να συγκινήσουν ιδιαίτερα το κοινό.

Το La La Land,το φετινό φαβορί που έχει ήδη θριαμβεύσει στις Χρυσές Σφαίρες, είναι μακράν η πιο δημοφιλής ταινία στα ταμεία με εισπράξεις $ 122 εκατ. δολαρίων στις ΗΠΑ.Το Moonlight, που επίσης κέρδισε στις Χρυσές Σφαίρες έχει συγκεντρώσει μόλις $19 εκατ. δολάρια. Να σημειώσουμε ότι τήν πρώτη βδομάδα προβολής της στήν Αθήνα παιζόταν, μόνο σε δύο αίθουσες. Υπάρχουν βέβαια καί οι εξαιρέσεις τύπου Arrival με οκτώ υποψηφιότητες καί ένα από τα καλύτερα sci-fi, το οποίο με ένα budget $47 εκατ. δολαρίων, έκανε εισπράξεις  $191 εκατ. δολαρίων.

Ταινίες από τή άλλη, που έσκισαν στα ταμεία, όπως οι Rogue One: A Star Wars Story και Ψάχνοντας την Ντόρι θα πρέπει να αναζητήσουν κάποιο στις λιγότερο σημαντικές κατηγορίες.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν είναι καινούργια. Η καλύτερη ταινία σπάνια φτάνει στο top-10 των εισπράξεων, πόσο μάλλον στην κορυφή. Η τελευταία φορά που συνέβη κάτι τέτοιο ήταν το 2003, με την Επιστροφή του Βασιλιά, που έκλεισε την τριλογία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Δεν ήταν όμως πάντα έτσι τα πράγματα. Στη δεκαετία του 1990 η καλύτερη ταινία των Όσκαρ ήταν συχνά blockbuster, από το Χορεύοντας με τους Λύκους μέχρι τη Σιωπή των Αμνών και από τον Τιτανικό μέχρι τον Μονομάχο.

Τι συμβαίνει λοιπόν και τα γούστα του κοινού έχουν διαχωριστεί τόσο πολύ από εκείνα των κριτικών; Μια θεωρία είναι ότι τα περίπου 7.000 μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, που ψηφίζουν για τα , δέν περνάνε πολύ συχνά – εώς καί καθόλου – τήν πόρτα τών multiplex.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος. Τα τελευταία χρόνια γυρίζονται όλο και περισσότερες ταινίες με μία αύξηση της τάξης του 50%. Να σημειώσουμε ότι μόνο γιά τα Oscar τού 2016, η Ακαδημία είχε να επιλέξει ανάμεσα σε 708 ταινίες, ανάμεσά τους η “καλύτερη” Spotlight: Όλα στο Φως και η “μεγαλύτερη” Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνά. Επιπλέον, 40 από αυτές προβάλλονταν σε 3D. Άρα όταν το κοινό σήμερα αποφασίζει να πάει σινεμά, προτιμά το εντυπωσιακό θέαμα των blockbuster. Και τις “οσκαρικές” ταινίες τις αφήνει για το σπίτι όπου υπάρχουν πιό πολλές επιλογές στο λεγόμενο Home Entertainment (Netflix, Amazon Prime) ή δεν τις βλέπει καθόλου. Ένας τελευταίος παράγοντας (γιά πολλους) βέβαια είναι καί το παράνομο download. Έτσι μοιραίο είναι η προσέλευση στις αίθουσες από το 2005 καί μετά να έχει μείνει σταθερή, με τίς κατά κεφαλήν πωλήσεις εισιτηρίων να μειώνονται αργά αλλά σταθερά.

Τελικά, είναι πολλά τα λεφτά;…Oscar;