Βάζετε το μικρό σας παιδί μπροστά στην τηλεόραση; Μπορεί να βλάψετε την ικανότητά του να επεξεργάζεται τον κόσμο γύρω του

Τα μωρά και τα νήπια που εκτίθενται στην τηλεόραση ή στην προβολή βίντεο μπορεί να έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν άτυπες αισθητηριακές συμπεριφορές, όπως να είναι αποστασιοποιημένα και αδιάφορα για δραστηριότητες, να αναζητούν πιο έντονη διέγερση σε ένα περιβάλλον ή να κατακλύζονται από αισθήσεις όπως δυνατούς ήχους ή έντονα φώτα, σύμφωνα με στοιχεία ερευνητών του Κολλεγίου Ιατρικής του Drexel. 

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα παιδιά που εκτέθηκαν σε μεγαλύτερη τηλεθέαση μέχρι τα δεύτερα γενέθλιά τους είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν άτυπες συμπεριφορές αισθητηριακής επεξεργασίας, όπως η «αναζήτηση αισθήσεων» και η «αποφυγή αισθήσεων», καθώς και «χαμηλή εγγραφή» – να είναι λιγότερο ευαίσθητα ή πιο αργά να ανταποκριθούν σε ερεθίσματα, όπως το όνομά τους που λέγεται, μέχρι την ηλικία των 33 μηνών.

Οι δεξιότητες αισθητηριακής επεξεργασίας αντικατοπτρίζουν την ικανότητα του σώματος να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά και κατάλληλα στις πληροφορίες και τα ερεθίσματα που λαμβάνουν τα αισθητήρια συστήματά του, όπως αυτά που το νήπιο ακούει, βλέπει, αγγίζει και γεύεται.

Η ομάδα άντλησε στοιχεία της περιόδου 2011-2014 σχετικά με την παρακολούθηση τηλεόρασης ή DVD από βρέφη και νήπια σε ηλικία 12- 18- και 24 μηνών από την Εθνική Παιδική Μελέτη σε 1.471 παιδιά (50% άνδρες) σε εθνικό επίπεδο.  Τα αποτελέσματα της αισθητηριακής επεξεργασίας αξιολογήθηκαν στους 33 μήνες χρησιμοποιώντας το Infant/Toddler Sensory Profile (ITSP), ένα ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε από τους γονείς/φροντιστές και έχει σχεδιαστεί για να δώσει πληροφορίες σχετικά με το πώς τα παιδιά επεξεργάζονται αυτά που βλέπουν, ακούν, μυρίζουν κ.λπ.

Οι υποκλίμακες του ITSP εξετάζουν τα μοτίβα των παιδιών για χαμηλή καταγραφή, αναζήτηση αισθήσεων, όπως το υπερβολικό άγγιγμα ή η μυρωδιά αντικειμένων- αισθητηριακή ευαισθησία, όπως η υπερβολική αναστάτωση ή ο ερεθισμός από τα φώτα και τον θόρυβο – και αποφυγή αισθήσεων – ενεργή προσπάθεια να ελέγξουν το περιβάλλον τους για να αποφύγουν πράγματα όπως το βούρτσισμα των δοντιών τους. Τα παιδιά κατατάσσονται σε «τυπικές», «υψηλές» ή «χαμηλές» ομάδες με βάση το πόσο συχνά εμφανίζουν διάφορες συμπεριφορές που σχετίζονται με τις αισθήσεις. 

Οι βαθμολογίες θεωρούνταν «τυπικές» εάν ήταν εντός μιας τυπικής απόκλισης από τον μέσο όρο του προτύπου ITSP. Οι μετρήσεις της έκθεσης στην οθόνη στους 12 μήνες βασίστηκαν στις απαντήσεις των φροντιστών στην ερώτηση: «Βλέπει το παιδί σας τηλεόραση ή/και DVD; (ναι/όχι)», και στους 18 και 24 μήνες με βάση την ερώτηση: «Τις τελευταίες 30 ημέρες, κατά μέσο όρο, πόσες ώρες την ημέρα το παιδί σας παρακολουθούσε τηλεόραση ή/και DVD;» αναφέρεται επίσης. Τα ευρήματα υποδηλώνουν:

  • Στους 12 μήνες, οποιαδήποτε έκθεση σε οθόνη σε σύγκριση με τη μη προβολή οθόνης σχετιζόταν με 105% μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης «υψηλής» αισθητηριακής συμπεριφοράς αντί για «τυπική» αισθητηριακή συμπεριφορά που σχετίζεται με χαμηλή εγγραφή στους 33 μήνες
  • Στους 18 μήνες, κάθε πρόσθετη ώρα καθημερινού χρόνου παραμονής στην οθόνη συσχετίστηκε με 23% αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης «υψηλών» αισθητηριακών συμπεριφορών που σχετίζονται με μεταγενέστερη αποφυγή αισθήσεων και χαμηλή καταγραφή.
  • Στους 24 μήνες, κάθε πρόσθετη ώρα καθημερινού χρόνου οθόνης συσχετίστηκε με 20% αυξημένες πιθανότητες «υψηλής» αναζήτησης αισθήσεων, αισθητηριακής ευαισθησίας και αποφυγής αισθήσεων στους 33 μήνες.

Οι ερευνητές προσάρμοσαν την ηλικία, το αν το παιδί γεννήθηκε πρόωρα, την εκπαίδευση του φροντιστή, τη φυλή/εθνική καταγωγή και άλλους παράγοντες, όπως το πόσο συχνά το παιδί συμμετέχει σε παιχνίδια ή βόλτες με τον φροντιστή. Τ

α ευρήματα έρχονται να προστεθούν σε έναν αυξανόμενο κατάλογο με ανησυχητικά αποτελέσματα για την υγεία και την ανάπτυξη που συνδέονται με τον χρόνο της οθόνης σε βρέφη και νήπια, συμπεριλαμβανομένης της γλωσσικής καθυστέρησης, της διαταραχής του φάσματος του αυτισμού, των προβλημάτων συμπεριφοράς, των προβλημάτων ύπνου, των προβλημάτων προσοχής και των καθυστερήσεων στην επίλυση προβλημάτων.

«Αυτή η συσχέτιση θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας και στον αυτισμό, καθώς η άτυπη αισθητηριακή επεξεργασία είναι πολύ πιο διαδεδομένη σε αυτούς τους πληθυσμούς», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Karen Heffler, MD, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ψυχιατρικής στο Κολέγιο Ιατρικής του Drexel.

Και τονίζεται επίσης: «Η επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά, όπως αυτή που παρατηρείται στη διαταραχή του φάσματος του αυτισμού, συσχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την άτυπη αισθητηριακή επεξεργασία. Μελλοντικές εργασίες μπορούν να καθορίσουν εάν ο χρόνος οθόνης στην πρώιμη ζωή θα μπορούσε να τροφοδοτήσει την αισθητηριακή υπερσυνδεσιμότητα του εγκεφάλου που παρατηρείται στις διαταραχές του φάσματος του αυτισμού, όπως οι αυξημένες αποκρίσεις του εγκεφάλου σε αισθητηριακή διέγερση».

Η άτυπη αισθητηριακή επεξεργασία σε παιδιά με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΦΑ) και ΔΕΠΥ εκδηλώνεται με μια σειρά από επιζήμιες συμπεριφορές. Στα παιδιά με ΔΦΑ, η μεγαλύτερη αναζήτηση ή αποφυγή αισθήσεων, η αυξημένη αισθητηριακή ευαισθησία και η χαμηλή καταγραφή έχουν συσχετιστεί με ευερεθιστότητα, υπερκινητικότητα, δυσκολίες στο φαγητό και τον ύπνο, καθώς και με κοινωνικά προβλήματα. Στα παιδιά με ΔΕΠΥ, η άτυπη αισθητηριακή επεξεργασία συνδέεται με προβλήματα εκτελεστικής λειτουργίας, άγχος και χαμηλότερη ποιότητα ζωής.

«Λαμβάνοντας υπόψη αυτή τη σύνδεση μεταξύ του υψηλού χρόνου χρήσης της οθόνης και ενός αυξανόμενου καταλόγου αναπτυξιακών και συμπεριφορικών προβλημάτων, μπορεί να είναι ωφέλιμο για τα νήπια που παρουσιάζουν αυτά τα συμπτώματα να υποβληθούν σε μια περίοδο μείωσης του χρόνου χρήσης της οθόνης, μαζί με πρακτικές αισθητηριακής επεξεργασίας που παρέχονται από εργοθεραπευτές», δήλωσε ο Heffler. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (AAP) αποθαρρύνει τον χρόνο στην οθόνη για τα μωρά κάτω των 18-24 μηνών. Η ζωντανή συνομιλία μέσω βίντεο θεωρείται από την AAP εντάξει, καθώς μπορεί να υπάρξει όφελος από την αλληλεπίδραση που λαμβάνει χώρα. Η AAP συνιστά χρονικούς περιορισμούς στη χρήση ψηφιακών μέσων για παιδιά 2 έως 5 ετών, ώστε να μην υπερβαίνει συνήθως τη 1 ώρα την ημέρα.

«Η εκπαίδευση και η επιμόρφωση των γονέων είναι το κλειδί για την ελαχιστοποίηση, ή ελπίζουμε ακόμη και την αποφυγή, του χρόνου χρήσης της οθόνης σε παιδιά κάτω των δύο ετών», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας David Bennett, PhD, καθηγητής Ψυχιατρικής στο Κολέγιο Ιατρικής του Drexel. Παρά τα στοιχεία, πολλά νήπια βλέπουν τις οθόνες πιο συχνά. Από το 2014, τα παιδιά ηλικίας 2 ετών και κάτω στις Ηνωμένες Πολιτείες παρακολουθούσαν κατά μέσο όρο 3 ώρες και 3 λεπτά την ημέρα χρόνο μπροστά στην οθόνη, από 1 ώρα και 19 λεπτά την ημέρα το 1997, σύμφωνα με ερευνητική επιστολή του 2019 στο JAMA Pediatrics. Ορισμένοι γονείς επικαλούνται την εξάντληση και την αδυναμία για οικονομικά προσιτές εναλλακτικές λύσεις ως λόγους για τον χρόνο οθόνης, σύμφωνα με μελέτη του Ιουλίου 2015 στο Journal of Nutrition and Behavior.

Παρόλο που η παρούσα εργασία εξέτασε αυστηρά την παρακολούθηση τηλεόρασης ή DVD και όχι τα μέσα που προβάλλονται σε smartphones ή tablets, παρέχει μερικά από τα πρώτα δεδομένα που συνδέουν την έκθεση σε ψηφιακά μέσα στην πρώιμη ζωή με τη μετέπειτα άτυπη αισθητηριακή επεξεργασία σε πολλαπλές συμπεριφορές. Οι συγγραφείς δήλωσαν ότι απαιτείται μελλοντική έρευνα για την καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών που οδηγούν στη συσχέτιση μεταξύ του χρόνου προβολής στην οθόνη στην πρώιμη ζωή και της άτυπης αισθητηριακής επεξεργασίας.

The post Βάζετε το μικρό σας παιδί μπροστά στην τηλεόραση; Μπορεί να βλάψετε την ικανότητά του να επεξεργάζεται τον κόσμο γύρω του appeared first on Νέοι Γονείς.

Διαβάστε όλο το άρθρο από την πηγή

Latest Posts

spot_img

Stay in touch

To be updated with all the latest news, offers and special announcements.

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Don't Miss